Kommunikationsudvalget

Tager sig af alt omkring hjemmesider i forbundet, kommunikation til og fra pressen, artikler på hjemmeside, SOME og presseopgaver. 

Udvalget ledes af en valgt leder, og et antal medlemmer som findes i og uden for sporten. 

Kommunikationsudvalget i Danmarks Bowling Forbund har ansvaret for den overordnede kommunikation af nyheder samt offentliggørelse af udtalelser fra bestyrelsen eller myndigheder. 

Hvert medlem af Kommunikationsudvalget er repræsentant for et eller flere udvalg. Ønsker et udvalg at kommunikere noget ud, skal dette ske via deres repræsentant i Kommunikationsudvalget.

Se mere om udvalgets opgaver og deres strategi længere nede på siden. 

Medlemmer

Carsten Broesch

Leder af kommunikationsudvalget

Mette Wozny

Kommunikationsudvalget

David Stig Cronqvist

Kommunikationsudvalget

Alice Gejl Thomsen

Kommunikationsudvalget

Mikkel Larsen

Kommunikationsudvalget

Kenneth Rugaard

Webmaster

Sådan udsender du kommunikation for Danmarks Bowling Forbund

Bestyrelsen har godkendt kommunikationsstrategien, som er udarbejdet af Kommunikationsudvalget. For at gøre det nemt for alle at forstå, hvordan vi ønsker at kommunikere i DBwF, præsenterer vi her en kort forklaring og guide til, hvordan kommunikation formidles til Bowling Danmark.

Kommunikationsudvalgets ansvar

Kommunikationsudvalget i Danmarks Bowling Forbund har ansvaret for den overordnede kommunikation af nyheder samt offentliggørelse af udtalelser fra bestyrelsen eller myndigheder. Kommunikationsudvalget holder et månedligt redaktionsmøde, hvor en contentplan gennemgås for at planlægge, hvad der skal offentliggøres, på hvilke platforme, og hvornår det skal ske.

Hvert medlem af Kommunikationsudvalget er repræsentant for et eller flere udvalg. Ønsker et udvalg at kommunikere noget ud, skal dette ske via deres repræsentant i Kommunikationsudvalget.

Nyhedstragten

DBwF’s nyheder følger en fastlagt tragt for kommunikation, der sikrer en struktureret og prioriteret formidling:

  1. Klubservice – Informationer og nyheder deles først direkte med klubberne.
  2. Hjemmesiden – Nationale nyheder og informationer offentliggøres her.
  3. Nyhedsbrevet Bowleren – Nyheder uddybes og formidles bredere via nyhedsbrevet.
  4. Sociale medier – Opslag på platforme som Facebook og Instagram anvendes som supplement til at nå ud til en større målgruppe.

Denne struktur sikrer en ensartet og effektiv kommunikationsproces.

Take-overs på sociale medier

Kommunikationsudvalget ønsker at skabe dynamisk og engagerende indhold ved at invitere til take-overs på DBwF’s Instagram-profil. Eksempler på take-overs kan være:

  • Landsholdsatleter under internationale begivenheder.
  • Medlemmer ved nationale stævner.
  • Klubber, der ønsker at vise en træning eller særlige aktiviteter frem.

Take-overs planlægges i samarbejde med Kommunikationsudvalget for at sikre en professionel og velkoordineret formidling. Har du interesse i at lave en take-over, kan du kontakte Kommunikationsudvalget.

Administrationen

Administrationen, som sidder i Idrættens Hus, håndterer udsendelse af materiale til klubber og klubformænd. Dette inkluderer regninger, information fra bestyrelsen, indkaldelser til møder m.m. Administrationen står også for at udsende invitationer til stævner eller samlinger, der er relevante for alle bowlere i Danmark.

Vigtig proces:

Før udsendelse af invitationer eller informationer skal disse godkendes af Kommunikationsudvalget. Dette sikrer, at nyhedsstrømmen følger den rette rækkefølge og overholder DBwF’s kommunikationsstrategi.

Hjemmesiden

Danmarks Bowling Forbunds officielle hjemmeside er: https://bowlingsport.dk/

Nyheder på hjemmesiden:

  • Skal vedrøre hele Danmark.
  • Skal som udgangspunkt godkendes på et redaktionsmøde, før de offentliggøres.
  • Ekstraordinære opslag kan forekomme, men kræver godkendelse fra lederen af Kommunikationsudvalget.


Hvad offentliggøres:

  • Nationale nyheder og godkendte landsdækkende stævner, som eksempelvis Danmarksmesterskaberne (DM).
  • Lokale stævner offentliggøres ikke på hovedsiden.


Regionale hjemmesider:

Håndtering af nyheder og information om lokale stævner og arrangementer ligger hos Øst- og Vestudvalgene, som administrerer følgende sider:

Kommunikationsudvalget har ikke ansvar for de regionale hjemmesider.

Nyhedsbrevet Bowleren

Bowleren udkommer som udgangspunkt én gang om måneden og er, sammen med hjemmesiden, DBwF’s officielle kommunikationskanal.

Indsendelse af indlæg:

  • Indlæg til Bowleren skal være Kommunikationsudvalget i hænde senest den 1. i måneden.
  • Kommunikationsudvalget forbeholder sig retten til at afslå offentliggørelse af artikler, hvis de strider imod DBwF’s værdier: Respekt, Sammenhold, Dialog og Udvikling, eller hvis artiklen vurderes som irrelevant for nyhedsbrevet.


Sociale medier

Danmarks Bowling Forbund har officielle profiler på Facebook, Instagram og YouTube. Kommunikationsudvalget styrer adgangen til at lave opslag på disse kanaler.

Politik for sociale medier:

  • Kommunikationsudvalget offentliggør altid først på DBwF’s egne profiler, inden der lægges opslag på eksterne Facebook-grupper (f.eks. Bowling Forum Danmark).
  • Selvom Kommunikationsudvalget støtter op om alternative Facebook-grupper, understreges det, at disse ikke nødvendigvis repræsenterer DBwF’s holdning i de debatter, der finder sted i grupperne.


Sociale medier betragtes som et supplement til de officielle kommunikationskanaler

Referater Kommunikationsudvalget

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at modtage de seneste nyheder, kommende konkurrence og meget mere direkte i din indbakke.