Rekruttering og fastholdelse

Sørg for at være synlige, der hvor jeres potentielle nye medlemmer kigger! Afhængigt af aldersgruppen er jeres vigtigste digitale platforme Instagram, Facebook eller jeres hjemmeside, så sørg for at være tilstede der!

Potentielle medlemmer findes dog også ude i den virkelige verden, så sørg for at være synlig i lokalområdet.

Læs om synlighed her. (Dødt link)

 

Tag godt imod nye medlemmer

For at rekruttere og fastholde medlemmer, skal foreningens grundlægende aktiviteter være relevante for den valgte målgruppe.

Oplever I at nye nysgerrige personer hurtig smutter igen, så overvej følgende:

  • Hvordan tager I imod nye personer, der kommer til jeres aktiviteter?
  • Hvordan får nye personer informationer om foreningens aktiviteter?
  • Hvordan bliver nye personer introduceret til foreningens kultur?
  • Hvad gør jeres forening for at nye personer føler sig som en del af fællesskabet?

Se en række gode råd til at tage godt imod nye personer her.

Fastholdelse af 18+ medlemmer

Danmarks Idrætsforbund har udgivet et hæftet med anbefalinger og værktøjer til, hvordan jeres forening kan blive endnu bedre til at fastholde nuværende 18+ medlemmer (voksenmedlemmer)

Få også tips til, hvordan I kan få tidligere voksenmedlemmer til at komme tilbage. 54% af tidligere voksenmedlemmer giver udtryk for, at de gerne vil vende tilbage til den idræt, de tidligere har dyrket.

Læs hæfte om fastholdelse her.

 

Udvikling fastholder

Foreninger, der formår at udvikle sig sammen med medlemmerne, har let ved at fastholde deres medlemmer. Arranger møder hvor medlemmerne kan præsentere deres idéer til udvikling af foreningen. 

Det kan være indenfor emner som bredde- eller talentsatsninger, camps, stævner eller turneringer, samarbejde med andre foreninger m.m. Uddel opgaver og ansvar til dem, der tager initiativ.

Member-get-member

En af de mest simple måder at rekruttere medlemmer på er member-get-member metoden. 

Metoden går ud på at få foreningens eksisterende medlemmer til at fortælle familie, venner og kollegaer hvor glade de er for foreningens aktiviteter og logge dem med til træning. 

Det er ikke alle medlemmer der selv tænker over deres mulighed for at hjælpe foreningen på denne måde, så foreningen kan sagtens opfordre medlemmer til at tage gæster med. Dette er oplagt i forbindelse med fx. åbent hus!

Se eksempel på åbent hus plakat med member-get-member opfordring her.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at modtage de seneste nyheder, kommende konkurrence og meget mere direkte i din indbakke.